शनिवार, 23 नवंबर 2013

          
బొందిలి సమాజ్  बुंदेली समाज BONDILI SAMAAJ
भूमिहार या बाभन (अयाचक
ब्राह्मण)
              एक ऐसी सवर्ण जाति है जो अपने शौर्य, पराक्रम एवं बुद्धिमत्ता के लिए जानी जाती है। बिहार, पश्चिमी उत्तर प्रदेश एवं झारखण्ड में निवास करने वाले भूमिहार जाति अर्थात अयाचक ब्राह्मणों को त्यागी नाम की उप-जाति से जाना व पहचाना जाता है। मगध के महान पुष्य मित्र शुंग और कण्व वंश दोनों ही ब्राह्मण राजवंश भूमिहार ब्राह्मण (बाभन) के थे ।
 भूमिहार ब्राह्मण भगवन परशुराम को प्राचीन समय से अपना मूल पुरुष और कुल गुरु मानते हैं।               भूमिहार ब्राह्मण समाज में कुल १० उपाधियाँ  हैं ।  1 -पाण्डेय 2-तिवारी/त्रिपाठी 3- मिश्र 4-शुक्ल 5-यजी 6 -करजी 7-उपाध्याय 8-शर्मा 9-ओझा 10-दुबे\द्विवेदी इसके अलावा राजपाट और ज़मींदारी के कारण  एक बड़ा भाग भूमिहार ब्राह्मण का राय ,शाही ,सिंह, उत्तर प्रदेश में शाही, सिंह (सिन्हा) , चौधरी (मैथिल से ),ठाकुर (मैथिल से ) बिहार में लिखने लगे बहुत से भूमिहार या बामन भी लिखते हैं । 

        भूमिहार ब्राह्मण कुछ जगह प्राचीन समय से पुरोहिती करते चले आ रहे हैं ।  अनुसंधान करने पर पता लगा कि प्रयाग की त्रिवेणी के सभी पंडे भूमिहार ही तो हैं ।  हजारीबाग के इटखोरी और चतरा थाने के 8-10 कोस में बहुत से भूमिहार ब्राह्मण, राजपूत,बंदौत , कायस्थ और माहुरी आदि की पुरोहिती सैकड़ों वर्ष से करते चले आ रहे हैं और गजरौला, ताँसीपुर के त्यागी राजपूतों की यही इनका पेशा है ।  गया के देव के सूर्यमंदिर के पुजारी भूमिहार ब्राह्मण ही मिले। इसी प्रकार और जगह भी कुछ न कुछ यह बात किसी न किसी रूप में पाई गई। हलाकि गया के देव के सूर्यमंदिर का बड़ा हिस्सा सकद्विपियो को बेचा जा चुका है । 
               
 भूमिहार ब्राह्मण भगवान परशुराम को प्राचीन समय से अपना मूल पुरुष और कुल गुरु मानते हैं । १. एम.ए. शेरिंग ने १८७२ में अपनी पुस्तक Hindu Tribes & Caste में कहा है कि, "भूमिहार जाति के लोग हथियार उठाने वाले ब्राहमण हैं (सैनिक ब्राह्मण)।"

२. अंग्रेज विद्वान मि. बीन्स ने लिखा है - "भूमिहार एक अच्छी किस्म की बहादुर प्रजाति है, जिसमें आर्य जाति की सभी विशिष्टताएं विद्यमान हैं । ये स्वाभाव से निर्भीक व हावी होने वाले होते हैं ।"
३. पंडित अयोध्या प्रसाद ने अपनी पुस्तक "विप्रोत्तम परिचय" में भूमिहार को- भूमि की माला या शोभा बढ़ाने वाला, अपने महत्वपूर्ण गुणों तथा लोकहितकारी कार्यों से भूमंडल को शुशोभित करने वाला, समाज के हृदयस्थल पर सदा विराजमान- सर्वप्रिय ब्राह्मण कहा है।
४. विद्वान योगेन्द्र नाथ भट्टाचार्य ने अपनी पुस्तक हिन्दू कास्ट & सेक्ट्स में लिखा है की भूमिहार ब्राह्मण की सामाजिक स्थिति का पता उनके नाम से ही लग जाता है, जिसका अर्थ है भूमिग्राही ब्राह्मण। पंडित नागानंद वात्स्यायन द्वारा लिखी गई पुस्तक - " भूमिहार ब्राह्मण इतिहास के दर्पण में "
" भूमिहारो का संगठन जाति के रूप में "
      भूमिहार ब्राह्मण जाति ब्राह्मणों के विभिन्न भेदों और शाखाओं के अयाचक लोगो का एक संगठन ही है । प्रारंभ में कान्यकुब्ज शाखा से निकले लोगों को भूमिहार ब्राह्मण कहा गया, उसके बाद सारस्वत,महियल,सरयूपारी,मैथिल,चितपावन,कन्नड़ आदि शाखाओं के अयाचक ब्राह्मण लोग पूर्वी उत्तर प्रदेश तथा बिहार में इन लोगों से सम्बन्ध स्थापित कर भूमिहार ब्राह्मणों में मिलते गए । मगध के बाभनो और मिथिलांचल के पश्चिमी तथा प्रयाग के जमींदार ब्राह्मण भी अयाचक होने से भूमिहार ब्राह्मणों में ही सम्मिलित होते गए । 
भूमिहार ब्राह्मण के कुछ मूलों ( कूरी ) के लोगो का भूमिहार ब्राह्मण में संगठित होने की एक सूची यहाँ दी जा रही है :
१. कान्यकुब्ज शाखा से :- दोनवार ,सकरवार,किन्वार, ततिहा , ननहुलिया, वंशवार के तिवारी, कुढ़ानिया, दसिकर, आदि.
२. सरयू नदी के तट पर बसने वाले से : - गौतम, कोल्हा (कश्यप), नैनीजोर के तिवारी , पूसारोड (दरभंगा) खीरी से आये पराशर गोत्री पांडे, मुजफ्फरपुर में मथुरापुर के गर्ग गोत्री शुक्ल, गाजीपुर के भारद्वाजी, मचियाओं और खोर के पांडे, म्लाओं के सांकृत गोत्री पांडे, इलाहबाद के वत्स गोत्री गाना मिश्र ,आदि.
३. मैथिल शाखा से : - मैथिल शाखा से बिहार में बसने वाले कई मूल के भूमिहार ब्राह्मण आये हैं । इनमें सवर्ण गोत्री बेमुवार और शांडिल्य गोत्री दिघवय - दिघ्वैत और दिघ्वय संदलपुर, बहादुरपुर के चौधरी प्रमुख हैं। (चौधरी, राय, ठाकुर, सिंह मुख्यतः मैथिल ही प्रयोग करते हैं ।)
४. महियालो से : - महियालो की बाली शाखा के पराशर गोत्री ब्राह्मण पंडित जगन्नाथ दीक्षित छपरा (बिहार) में एकसार स्थान पर बस गए । एकसार में प्रथम वास करने से वैशाली, मुजफ्फरपुर, चैनपुर, समस्तीपुर, छपरा, परसगढ़, सुरसंड, गौरैया कोठी, गमिरार, बहलालपुर , आदि गाँव में बसे हुए पराशर गोत्री एक्सरिया मूल के भूमिहार ब्राह्मण हो गए । 
५. चित्पावन से : - न्याय भट्ट नामक चितपावन ब्राह्मण सपरिवार श्राध हेतु गया कभी पूर्व काल में आये थे । अयाचक ब्रह्मण होने से इन्होने अपनी पोती का विवाह मगध के इक्किल परगने में वत्स गोत्री दोनवार के पुत्र उदय भान पांडे से कर दिया और भूमिहार ब्राह्मण हो गए ।पटना डाल्टनगंज रोड पर धरहरा,भरतपुर आदि कई गाँव में तथा दुमका,भोजपुर,रोहतास के कई गाँव में ये चित्पवानिया मूल के कौन्डिल्य गोत्री अथर्व भूमिहार ब्राह्मण रहते हैं । 
१. सर्वप्रथम १८८५ में ऋषिकुल भूषण काशी नरेश महाराज श्री इश्वरी प्रसाद सिंह जी ने वाराणसी में अखिल भारतीय भूमिहार ब्राह्मण महासभा की स्थापना की । 
२. १८८५ में अखिल भारतीय त्यागी महासभा की स्थापना मेरठ में हुई । 
३. १८९० में मोहियल सभा की स्थापना हुई.
४. १९१३ में स्वामी सहजानंद जी ने बलिया में आयोजित
५. १९२६ में पटना में अखिल भारतीय भूमिहार ब्राह्मण महासभा का अधिवेशन हुआ जिसकी अध्यक्षता चौधरी रघुवीर नारायण सिंह त्यागी ने की । 
६. १९२७ में प्रथम याचक ब्राह्मण सम्मलेन की अध्यक्षता सर गणेश दत्त ने की । 
७. १९२७ में मेरठ में ही अखिल भारतीय त्यागी महासभा की अध्यक्षता राय बहादुर जगदेव राय ने की । 
८. १९२६-२७ में अपने अधिवेशन में कान्यकुब्ज ब्राह्मणों ने प्रस्ताव पारित कर भूमिहार ब्राह्मणों को अपना अंग घोषित करते हुए अपने समाज के गठन में सम्मलित होने का निमंत्रण दिया । 
९. १९२९ में सारस्वत ब्राह्मण महासभा ने भूमिहार ब्राह्मणों को अपना अंग मानते हुए अनेक प्रतिनिधियों को अपने संगठन का सदस्य बनाया । 
१०. १९४५ में बेतिया (बिहार) में अखिल भारतीय भूमिहार ब्राह्मण महासम्मेलन हुआ जिसकी अध्यक्षता डा.बी.एस.पूंजे (चित्पावन ब्राह्मण) ने की । 
११. १९६८ में श्री सूर्य नारायण सिंह (बनारस ) के प्रयास से ब्रहामर्शी सेवा समिति का गठन हुआ । और इस  वर्ष रोहनिया में एक अधिवेशन पंडित अनंत शास्त्री फडके (चित्पावन ) की अध्यक्षता में हुआ । 
१२. १९७५ में लक्नाऊ में भूमेश्वर समाज तथा कानपूर में भूमिहार ब्राह्मण समाज की स्थापना हुई । 
१३. १९७९ में अखिल भारतीय ब्रह्मर्षि परिषद् का गठन हुआ । 
१४. ८ मार्च १९८१ गोरखपुर में भूमिहार ब्राह्मण समाज का गठन । 
१५. २३ अक्टूबर १९८४ में गाजीपुर में प्रांतीय भुमेश्वर समाज का अधिवेशन जिसकी अध्यक्षता श्री मथुरा राय ने की ।डॉ.रघुनाथ सिंह जी ने इस सम्मलेन का उदघाटन किया । 
१६. १८८९ में इलाहाबाद में भूमेश्वर समाज की स्थापना हुई । 
" भूमिहार " शब्द कहाँ और कबसे अस्तित्व में आया ?
        भूमिपति ब्राह्मणों के लिए पहले जमींदार ब्राह्मण शब्द का प्रयोग होता था । याचक ब्राह्मणों के एक दल ने विचार किया कि जमींदार तो सभी जातियों को कह सकते हैं,फिर हममें और जमीन वाली जातियों में क्या फर्क रह जाएगा । काफी विचार विमर्श के बाद "भूमिहार "शब्द अस्तित्व में आया ।" भूमिहार ब्राह्मण " शब्द के प्रचलित होने की कथा भी बहुत रोचक है । 
          भूमिहार ब्राह्मणों के इतिहास को पढने से पता चलता है कि अधिकांश समाजशास्त्रियों ने भूमिहार ब्राह्मणों को कान्यकुब्ज की शाखा माना है । भूमिहार ब्राह्मण का मूलस्थान मदारपुर है जो कानपुर - फरूखाबाद की सीमा पर बिल्हौर स्टेशन के पास है । १५२८ में बाबर ने मदारपुर पर अचानक आक्रमण कर दिया । इस भीषण युद्ध में वहाँ के ब्राह्मणों सहित सब लोग मार डाले गए ।इस हत्याकांड से किसी प्रकार अनंतराम ब्राह्मण की पत्नी बच निकली थी जो बाद में एक बालक को जन्म देकर इस लोक से चली गई ।इस बालक का नाम गर्भू तेवारी रखा गया । गर्भू तेवारी के खानदान के लोग कान्यकुब्ज प्रदेश के अनेक गाँव में बसते हैं । कालांतर में इनके वंशज उत्तर प्रदेश तथा बिहार के विभिन्न गाँवों में बस गए । गर्भू तेवारी के वंशज भूमिहार ब्रह्मण कहलाए ।इनसे वैवाहिक संपर्क रखने वाले समस्त ब्राह्मण कालांतर में भूमिहार ब्राह्मण कहलाए । 
          अंग्रेजों ने यहाँ के सामाजिक स्तर का गहन अध्ययन कर अपने गजेतिअरों एवं अन्य पुस्तकों में भूमिहारों के उपवर्गों का उल्लेख किया है । गढ़वाल काल के बाद मुसलमानों से त्रस्त भूमिहार ब्राह्मन ने जब कान्यकुब्ज क्षेत्र से पूर्व की ओर पलायन प्रारंभ किया और अपनी सुविधानुसार यत्र तत्र बस गए तो अनेक         उपवर्गों के नाम से संबोधित होने लगे यथा - ड्रोनवार ,गौतम,कान्यकुब्ज,जेथारिया आदि । अनेक कारणों,अनेक रीतियों से उपवर्गों का नामकरण किया गया ।कुछ लोगों ने अपने आदि पुरुष से अपना नामकरण किया और कुछ लोगो ने गोत्र से । कुछ का नामकरण उनके स्थान से हुआ जैसे - सोनभद्र नदी के किनारे रहने वालों का नाम सोन भरिया, सरस्वती नदी के किनारे वाले सर्वारिया,सरयू नदी के पार वाले सरयूपारी आदि । मूलडीह के नाम पर भी कुछ लोगों का नामकरण हुआ जैसे,जेथारिया,हीरापुर पण्डे,वेलौचे,मचैया पाण्डे,कुसुमि तेवरी,ब्र्हम्पुरिये ,दीक्षित ,जुझौतिया ,आदि । 
 

भूमिहार ब्राह्मण (सरयू नदी के तट पर बसने वाले )
        
        पिपरा के मिसिर ,सोहगौरा के तिवारी ,हिरापुरी पांडे, घोर्नर के तिवारी ,माम्खोर के शुक्ल,भरसी मिश्र,हस्त्गामे के पांडे,नैनीजोर के तिवारी ,गाना के मिश्र ,मचैया के पांडे,दुमतिकार तिवारी ,आदि । भूमिहार ब्राह्मन में हैं । वे ही ब्राह्मण भूमि के मालिक होने से भूमिहार कहलाने लगे और भूमिहारों को अपने में लेते हुए भूमिहार लोग पूर्व में कनौजिया से मिल जाते हैं ।
           भूमिहारों में आपसी भाईचारा और एकता होती है । भूमिहार अंतर्विवाही है और जाति में ही विवाह करते हैं । पहले वर्ष के अंत में माता काली की पूजा करना, गरीबों और शरणागतों को भोजन कराना और वस्त्र बाँटना भूमिहारों के बहुत से गाँवों में एक प्रथा थी । भूमिहार को भूमि दान में मिलती थी और स्वयं भी तलवार के दम पर भूमिहारों ने भूमि अर्जित की है। कृषि कर्म भूमिहारों का पेशा था। आज भूमिहार हर क्षेत्र में अग्रणीय हैं । ब्राह्मण होने के कारण भूमिहार स्वयं हल नहीं जोतते हैं ।

BONDILI BRAHMIN

Theories of origin

BONDILI BRAHMIN

  Kaanyakubj Vanshavali" mentions five branches of Kaanyakubja  Brahmins as Saryupareen, Sanadhya, Bhumihar, Jujhautiya and Prakrit Kanaujia:Saryupari Sanadhyashcha Bhumiharo JijhoutayahPrakritashcha Iti Panchabhedastasya Prakartitah[2]

Varna status[edit]

     The Bhumihars are classified in the Brahmin varna of the Indian caste system and traditionally are landowners.[4][5] Their land has been acquired at different times through grants by kings or during the rule of Brahmin kings.[4][6][7][8] In ancient times, the Brahmin Empires like Sunga Empire and Kanva dynasty are believed to be the historical ancestors of present day Bhumihar Brahmins.[4][6][7][8]
     The Kanyakubja Mahati Sabha, an association of Kanyakubja Brahmins, determined at its 19th and 20th national conventions in 1926 and 1927 that the Bhumihars are among the Kanyakubja Brahmin communities, which also include the Pahadi, Jujhoutia,, Chattisgarhi, Bhumihar and various Bengali Brahmins.
      Kaanyakubj Vanshavali mentions five branches of Kaanyakubja Brahmins as SarjupareenSanadhya, Bhumihar, Jujhautiya and Prakrit Kanaujia:
Saryupareen Sanadhyascha Bhumiharo Jijhoutayah
Prakritashcha Iti Panchabhedastasya Prakartitah[9]
        Rajendralal Mitra , an Indologist of Indian origin and a key figure in the Bengal Renaissance, writes about the five branches of Kaanyakubja Brahmins as Saryupareen, Sanadhya, Bhumihar, Jujhoutia and Prakrit Kanaujia or Kaanyakubj proper. In Kaanyakubj Vanshavalis (360 on record), it is mentioned that Kashyap gotra Bhumihar Brahmins are ancestors of Kashyap gotra Kanyakubja Brahmins, making Kashyap gotriya Sanadhya Brahmins also as descendents of Kashyap gotriya Bhumihar Brahmins. Therefore, it is merely a difference in profession between Kanyakubja proper and Bhumihar Brahmins where they kept converting from Ajachak (Bhumihar) to Jachak(Kanyakubja) and from Jachak(Kanyakubja) to Ajachak(Bhumihar) depending on the times which shows the jivikartha karma of Brahmins.
    Bhumihars have been the traditional priests in Prayag, at Vishnupad Mandir in Gaya as Gayawar Pandas and in the adjoining districts like Hazaribagh. The Kingdom of Kashi belonged to Bhumihar Brahmins and big zamindari like Bettiah RajHathwa Raj, Pandooi Raj and Tekari Raj, Sheohar Raj, Ram Nagar belonged to them. Bhumihars were well respected Brahmins in the courts of Dumraon Maharaj, King of Nepal and Raj Darbhanga. Some Mohyal Brahmins migrated eastward and are believed to constitute some sub-divisions of Bhumihars.There is also a significant migrant population of Bhumihars inMauritius,[10] Suriname, Trinidad and Tobago, Guyana and others.
      Bhumihars are commonly called Babhans and also Western Brahmins some times[11][12][13] which is the Pali word for Brahmins[14][15] and is used to refer to Brahmins in Buddhist sources.[15][16]

Origin and history[edit]

Mythology[edit]

       When Parashurama destroyed the Kshatriya race, and he set up in their place the descendants of Brahmins, who, after a time, having mostly abandoned their priestly functions, took to land-owning (Zamindari) or became kings. Parashurama was the first Bhumihar.[17] The ancestor of Dronwar Bhumihar Brahmins is Guru Dronacharya and that of Kashi Naresh is Gautama Maharishi.[18]

Etymology[edit]

     The literal meaning of Bhumihar is Bhumi – "Land", kara or hara – "maker" in Sanskrit. In the language of the Indian feudal system, Bhum is the name given to a kind of tenure similar to the Inams and Jagirs of Mohammedan times. By a Bhum, according to the Rajputana gazetteer, a hereditary, non-resumable and inalienable property in the soil was inseparably bound up with the revenue-free title. The meaning of the designation Bhumihar being as stated above, the Bhumihar Brahmins are evidently those Brahmins who held grants of land for secular services. Bhum was given as compensation for bloodshed in order to quell a feud for distinguished services in the field, for protection of services in the field, for protection of a border, or for the watch and ward of a village.[18]

History[edit]

      By the 16th century, Bhumihars known as "karm kandi pandit" controlled vast stretches of territory, particularly in North Bihar.[19] In South Bihar, their most prominent representative was the Tekari family, whose large estate in Gaya dates back to the early 18th century.[19] With the decline of Mughal Empire, in the area of south of Avadh, in the fertile rive-rain rice growing areas of BenaresGorakhpurDeoria,GhazipurBallia and Bihar and on the fringes of Bengal, it was the 'military' or Bhumihar Brahmins who strengthened their sway.[20] The distinctive 'caste' identity of Bhumihar Brahman emerged largely through military service, and then confirmed by the forms of continuous 'social spending' which defined a man and his kin as superior and lordly.[21] In 19th century, many of the Bhumihar Brahmins were zamindars. Of the 67000 Hindus in the Bengal Army in 1842, 28000 were identified as Rajputs and 25000 as Brahmins, a category that included Bhumihar Brahmins.[22] The Brahmin presence in the Bengal Army was reduced in the late 19th century because of their perceived primary role as mutineers in the Mutiny of 1857,[22] led by Mangal Pandey.
     Some Bhumihars had settled in ChandipurMurshidabadBardhaman during late 19th and early 20th centuries where they are at the top of the social hierarchy.[23] Jogendra Nath Bhattacharya in his bookHindu Castes and Sects published in 1896, went on to write about the origin of Bhumihar Brahmins of Bihar and Banaras[17] as: "The clue to the exact status of the Bhumihar Brahmans is afforded by their very name. The word literally means a landholder. In the language of the Indian feudal systems, Bhoom is the name given to a kind of tenure similar to the Inams and Jagirs of Mohammedan times. By aBhoom, according to the Rajputana Gazeteer, an hereditary, non-resumableand inalienable property in soil was inseparably bound up with a revenue-free title. Bhoom was given as a compensation for bloodshedin order to quell a feud, for distinguished services in the field, for protection of a border or for the watch and ward of the village. The meaning of the designation Bhumihar being as stated above, the Bhumihar Brahmans are evidently these Brahmans who held grants of land for secular service. Whoever held a secular fief was Bhumihar. Where a Brahman held such a tenure, he was called a Bhumihar Brahman....Bhumihar Brahmans are sometimes called simply Bhumihars..."
      They perform all their religious ceremonies in the same manner as other Brahmins, but as they also practice secular occupations like the Laukik Brahmans of Southern India, they are not entitled to accept religious gifts or to minister to anyone as priest. The usual surnames/titles of the Bhumihar Brahmins are same as those of other Brahmins of Northern India. Being a fighter by caste few of them have Rajputana surnames/titles.[18] Before independence, it was the custom of the Bhumihar Brahmins to stage an elaborate Kālī puja, during which annual payments were made to servants and gifts of cloth were distributed to dependents, both Hindu and Muslim.[23]
       M. A. Sherring in his book Hindu Tribes and Castes as Reproduced in Benaras[24] published in 1872, mentions, "Great important distinctions subsist between the various tribes of Brahmins. Some are given tolearning, some to agriculture, some to politics and some to trades. The Maharashtra Brahmin is very different being from the Bengali, while the Kanaujia (Kanyakubja Brahmins) differs from both. Only those Brahmins who perform all six duties are reckoned perfectly orthodox. Some perform three of them, namely, the first, third and fifth and omit the other three. Hence Brahmins are divided into two kinds, theShat-karmas and the tri-karmas or those who perform only three. The Bhumihar Brahmins for instance are tri-karmas, and merely pay heed to three duties.
       Bhumihars were referred to as "Military Brahmin" by Francis Buchanan and as "Magadh Brahmin" by William Adam in 1883.[25] William Crooke in his book, Tribes and Castes of the North-Western Provinces and Oudh,[26] has mentioned Bhuinhar as an important tribe of landowners and agriculturists in eastern districts and that they are also known as Babhan, Zamindar Brahman, Grihastha Brahman, or Pachchima or 'western' Brahmans.
       Swami Sahajanand Saraswati, a Bhumihar himself, wrote extensively on Brahmin society and on the origin of Bhumihars.[27] Some Bhumihar Brahmins are also known for their secular and unorthodoxpractices, where some of them are also descendants of Husseini Brahminss.[28] On the social scale, although the Bhumihars are known to be Brahmins, on account of the fact that they were cultivators they were not given the ritual status of Brahmins.[29] Sarvepalli Radhakrishnan, who came from a Niyogi Brahmin community who are just like the Bhumihar Brahmins and are called Laukik or Ajachak Brahmins attests in his Hindu View of Life to the fact of "The Rishis of yore were agriculturists and sometimes warriors too".[30]
        Siyaram Tiwari, the former dean at Visva Bharati University, stated that the Bhumihars are "landed Brahmins who stopped taking alms and performing pujas and rituals", These are Tyagis of Western UP, Zamindar Bengali BrahminsNiyogi Brahmins of Andhra Pradesh, Nambudiri Brahmin of Kerala, Chitpavans of Maharashtra, Anavil Desais of Gujarat and Mohyals of Punjab.[1] Bhumihars are classified in the Brahmin varna in Hinduism and hence use the designation Bhumihar Brahmin.[5]
        They are also called Ajachak Brahmans, i.e., Brahmans who do not take alms (jachak) in contrast to the ordinary Brahmans who are Jachaks or almstakers[31] but there are still some who traditionally take alms as in Gaya and Hazaribagh. Like fellow Brahmans, they did not use to hold the plough, but employed labourers for the purpose.[31]

Domestic ceremonies and religious beliefs[edit]

       The Bhumihar Brahmins follow in every respect the standard Brahminical rules.[26] They are usually Shaivas and Shaktas.[26] There are also Vaishnavas, following the Tatvavada school of Madhavacharya.[32]Bhumihar Brahmins, like all other Brahmins are endogamous, but marital relations are known to exist since ancient times between Bhumihar Brahmins and Maithil Brahmins in Tirhut and Mithila and between Bhumihar Brahmins and Kanyakubja Brahmins in Bundelkhand region of Madhya Pradesh where Kanchanwar and Jihoutia clan of Bhumihar Brahmins live. Bhumihar Brahmin men of Purnea took to Maithil Brahmin wives in Purnea and married their daughters to Bhumihar Brahmin/Babhan men.[33][34]

Common titles and last names[edit]

   Common titles of Bhumihar Brahmins are PandeyShuklaMishraOjhaYajeeKarjeeDwivediSharmaTiwariTripathiUpadhyay but AwasthiDixitMalviya and Jha are known to exist. However, due to their profession of kings and landholders a lot of Bhumihar Brahmins use RaiSingh, and Shahi in Uttar Pradesh and KunwarThakurChaudhary, and Singh in Bihar, and Pradhan pathak in Jharkhand.[citation needed] Some Singh converted and anglicised their surnames to Sinha[35]

Political and social movements[edit]

     Bhumihars are considered a politically volatile community.[36][37] Bhumihar Brahmins in Champaran had revolted against indigo cultivation in 1914 (at Pipra) and 1916 (Turkaulia) and Pandit Raj Kumar Shuklatook Mahatma Gandhi to Champaran and the Champaran Satyagraha began.[38] Sri Krishna Sinha, born into a Bhumihar Brahmin family is considered the architect of modern Bihar.[39] Barring the war years, Shri Babu (Sri Krishna Sinha was Chief Minister of Bihar from the time of the first Congress Ministry in 1937 until his death in 1961.[40] He led Dalit’s entry into the Baidyanath Dham temple (Vaidyanath Temple, Deoghar), reflecting his commitment to the upliftment and social empowerment of dalits.[1] He was the first Chief Minister in the country to abolish the zamindari system.[41]

    Sanadya Brahmin or Sanadh Brahmin, or Sanah Brahmin or Sanidya Brahmin are a community of Brahmins, living prominently in Delhi,Western Uttar Pradesh, Rajasthan and Madhya Pradesh area of India. They are originally from North India and migrated to central India due to Mugal attacks on Afghan - Kashmir and Himalaya. They are traditionally engaged in ashramit/hermit life, the life of austerity: sanen tapsah adhya.. They can be classified as one of the strongest schools of the Upanishads teachings. They are also followers and priest of Sun like other Panchayatan deities. Their Ashramas made a chain from the foothills of the Himalayas through Doab down to Chitrakut. Their Ashramas suffered most fearsome attacks by rulers of Non-brahmnical faiths.
Sun Temple
       In the 19th and 20th national convention of Kanyakubja Brahmins by Kanyakubja Mahati Sabha, in 1926 and 1927 respectively, Kanyakubja Brahmins whose different Brahmin branches included Sanadhya, Pahadi, Bhumihar Brahmins, Jujhoutia, Saryupareen BrahminsChattisgadhi and different Bengali Brahmins.[1]

Vanshavali[edit]

     The vamsavali is common and same for all the brahmins kulas spread over India. However density of a few kula-s may be more for some part or the other. The main Kula-s of Sanadhya-s as per density are: Bharadwaj, Bhaaradwaj, Vashishth, Gotam, Upamannu, Parashar, Paarashar, Shandilya, Kashyap, Vats, Garg, kaundiny, Atri and Angiras. These are in decreasing order.

       Saryupareen Brahmins, also known as Sarvarya Brahmins or Saryupariya Brahmins, are North Indian Brahmins residing on the eastern plain of the Sarayu nearAyodhya. Saryupareen families such as the Tiwari, Tripathi, Pandey, Mishra, Shukla, Dwivedi and Dikshit were involved solely in the research and analysis ofVedas and other religious texts, performing yajnas and other religious practices. These families did not perform 'pujas for benefactors and did not take dakshinasor donations against such prayers. Hence they were considered to be solely devoted to the quest of learning about the Vedas and spreading knowledge rather than benefiting in any way through benefactors. Along with the other Pancha-Gauda Brahmin communities, the Saryupareen traditionally preserve the customs and traditions as prescribed by ancient Hindu canons. In the 19th (held at Prayag) and 20th (held at Lucknow) national convention of Kanyakubja Brahmins byKanyakubja Mahati Sabha, in 1926 and 1927 respectively, it appealed for unity among Kanyakubja Brahmins whose different branches included Sanadhya, Pahadi, Bhumihar Brahmin, Jujhoutia, Saryupareen, Chattisgarhi, and different Bengali Brahmins.[1]

     The Saryupareen generally dwell in the states of Uttar PradeshBihar and Madhya Pradesh with a significant amount of them concentrated in the eastern region of Uttar Pradesh known as Purvanchal. There are also minority Saryupareen communities in Mauritius, where Bhojpuri is a commonly spoken language and theCaribbean.
       The origin of Niyogi Brahmin community is descending from their ancestors originally from the northern as well as north-western geographical region of present day Afghanistan,Pakistan and India. [1] About six-thousand intelligent Brahmins, capable of administration, management with warfare skills were chosen to help Kshatriyas (ruling caste of India) in desperate need in defending the Indian country, by piloting the Royal vimanas (chariots) in war and in peace. There is a different opinion about the 6000 Brahmins as they were chosen by the merit for performing secular profession. Hence the origin of the word Aarvela (TeluguAar-vela = rishis count = 6000 rishis; Niyogi = a derivative of word 'Niyogimpabadda' in Telugu which means appointed). Niyogin in Sanskrit means "employed" or "appointed" or "assigned" and it is quite probable that "Niyogi"s were given this name because they accepted secular employment assigned to them.[2] In the later centuries they migrated to various parts of the country in pursuit of better and Greener pastures. Traditionally believed to have descended from Lord Parasurama avatar, Niyogis are those who gave up religious vocations (especially learning, teaching vedas which used to be the traditional vocation of Brahmins) and moved on to various secular vocations including military activities. So Niyogis of South India are similar to Bhumihars of North India who also gave up vedas and related activities. There is a lot of brotherhood between Niyogi and Bhumihar of whom many, though not all, belong to the Saryupareen Brahmin division of Kanyakubja Brahmins.[3][4] The descendants of these Brahmin administrators, after Parashurama stopped warring and became an ascetic sanyasi, gave the thrones back to the descendants of Kshatriyas who had survived because they and their ex-ruler parents and grandparents hid in the forests. By this time, having forgotten the ways intense Vedic practices, the Brahmin ex-rulers took to land-owning as a full-time occupation with the administrative experience they gained during the interruption of Kshatriya rule.[3][5] The Satavahana Vamsam (dynasty) that is said to have given the name "Andhra" to the present state was from Niyogi clan. Traditionally and even today Niyogis depend on, put emphasis on, and orient themselves towards modern education. As ministers in the courts of kings and zamindaars (landlords) as Palegallu feudal Lords, Niyogis earned a good name for their administrative abilities and progressive attitude (sarva dharma samanatha). Many of them were also village chief-officers like munsabs, talukdaars, and accountants, Karanams (Andhra) or Patwaris(Telangana) until recently.[6]

सोमवार, 18 नवंबर 2013


 बुँदेली ब्राह्मण  బొందిలి బ్రాహ్మణ్   

BONDILI BRAHMIN

Description 
        Our community calls itself  kaanyakubj Brahmin  or kannauji but other              communities refer us to as Bondili Brahmin. We are said to have come from            Bundelkhand in Madhya Pradesh, about 200-250 years ago, mainly to escape our        conversion at the hands of Muslim rulers. Afterwards, we settled in different regions of Southern India { ANDHRA PRADESH,KARNATAKA,TAMILNADU AND KERALA} and   took up agriculture. So our community derived its name as Bondili. There are two   subgroups, viz., Surya vamsam and Chandra vamsam. Bondilis are distributed in   Cuddapah, Chittoor, Nellore, Kurnool, Guntur, Krishna, Khammam, Visakhapatnam, Hyderabad, Ranga Reddy, Mahaboob nagar and many districts in A.P.. Hindi is our mother tongue and we use the Devanagari sript. We, however, speak in Telugu or Hindi and English, and use the respective scripts with other communities.

     Chandravamshi Bondili also called Rajput Brahman, are vegetarians. Rice, wheat and also ragi are their staple foods. Tur, moong and gram are the pulses commonly used. Groundnut oil is the cooking medium. All the seasonally available vegetables, roots and tubers are also eaten. Fruit consumption is moderate. Milk, and milk products are also consumed. 
However, the Rajput Bondili are nonvegetarian, who avoid beef and pork. 

       Bondili brahmins  have gotramulu named after rishis like Bharadwaj, Kaundinya, Vashishta, Atri and Kashyapa. To regulate marraige alliances and indicate one's ancestry are the functions of gotram and surname, respectively. Most men affix with the term Prasad,Tiwari, Shukla, Dubey, Misra, Pandey, Sharma etc.  to our names. Females suffix their name with the term 'Bai'. Self perception of our community by other communities is medium in the local social hierarchy. We are aware of the varna system and recognise our place as brahmin.

         Gotram exogamy and community endogamy are the rules of marraige among the  Bondili brahmin as well as Rajputs also. Cross-cousin marraiges are allowed. The age at marriage for girls is 18-21 years and 24-28 years for the boys. Mates are acquired by negotation through parents. Monogamy is the norm.Nimboli or Lacha (made up of gold with black beads), sindur (Vermilion) and Nath{nathini] or nathada (nose stud) are the symbols of married women. Patrilocal residence is the rule after marriage. Either party can initiate marital alliances among the  Bondili brahmins through negotatiations. The marriage is solemnised within six months of the engagement ceremony. In the marraige procession (barath), only male members of the bridegroom take part and bring the bride. Marriage rituals are initiated by the teeka ceremony, in which exchanges of dresses, gifts for the bride and bridegroom takes place, followed by janoyi and barath. The bridegroom dressed with neemajama (consisting of dhoti and jubba immersed in turmeric water) with sendi ka patta (palm leaf) on the head like cap, and the bride dressed in sari immersed in turmeric water make seven rounds of the sacred fire.